Ny teknologi, greier vi å utnytte den?

oktober 14, 2012, kl. 12:01 pm | Publisert i Uncategorized | 1 kommentar

Professor Arne Krokan ved NTNU skriver i sin blogg om Professor Sebastian Thrun og hans alternative karriereveg. Professor Thurn underviste tidligere i kunstig intelligens ved Stanford. Sammen med Peter Norvig i Google skapte han et åpent studietilbud i artificial intelligence. Kurset er tatt av 160 000 studenter. Etter å ha undervist ved et eliteuniversitet, og skapt mange spennende prosjekter, kom han frem til at fremtiden ikke var ved universitetet. Etter erfaringene med åpne, nettbaserte klasser flytter han kreativitet og arbeidskapasitet over til å utvikle åpne kursmoduler for undervisning og læring ved å starte Udacity.

Teknologien endrer samfunn og den endrer organisasjoner. Jeg vil påstå at den oppvoksende generasjonen, la meg kalle dem teknologigenerasjonen, er langt bedre på å utnytte de mulighetene dette gir enn vi som vokste opp uten all denne teknologien.  Jeg trenger ikke se lenger enn til mine barn for å innse det.

Teknologien hjelper oss til å gjøre hverdagen enklere, og det er fantastisk. Teknologien hjelper oss å systematisere data og hente den frem på en enkel måte når vi måtte ønske det. Herlig! Imidlertid, hva skjer når teknologigenerasjonen begynner å stille krav til oss andre? Henger vi med da? Er vi flinke nok til å omstille oss, eller blir det ofte for høye transaksjonskostnader? Selv om teknologien hjelper oss, er det uten tvil endel transaksjonskostnader forbundet med å ta den i bruk.  Jeg har sett flere eksempler på dette i arbeidslivet. Organisasjoner kjøper inn systemer som skal forenkle hverdagen. Tanken bak er bra, og konsulentene lover gjerne gull og grønne skoger. Likevel ser jeg ofte at det motsatte skjer. Det blir mer jobb! Hvorfor? Fordi mye av jobben gjøres som før. Jeg opplevde det da jeg jobbet i en organisasjon som skulle innføre skapning av faktura. Uten tvil et system for fremtiden, men mange dyktige og oppegående personer slet med å legge fra seg gamle vaner. Innføring av ny teknologi medførte ikke besparelser, tvert i mot, det ble mye mer jobb fordi fakturaene i stor grad ble behandlet som før, samt at de måtte behandles i forhold til ny teknologi.

Dette et eksempel fra en organisasjon, men jeg er helt sikker på at vi finner slike eksempler over alt. Det kunne vært spennende (og kanskje skremmende) å vite hvor mye tid som kastes bort på slikt dobbeltarbeid i Norge…

Vi ser alle mulighetene som finnes, men vi tar dem ikke i bruk fordi det blir for krevende her og nå. Det er så mange muligheter, så mange teknologier, og så mye vi kan lære….Med økt teknologi har informasjonsstrømmen økt og økt. Der det før kunne være mangelvare på informasjon, er det i dag alt for mye informasjon. Jobben blir ikke å finne informasjonen, men å finne den riktige informasjonen i et mylder av tilgjengelig info.

Selv priser jeg meg lykkelig over ny teknologi akkurat nå. Jeg sitter på flyet til Malaga der jeg skal feriere. Norwegian har vært så hyggelig å gi oss gratis nett ombord, og med Ipaden på fanget utnytter jeg denne ellers så kjedelige flyturen til noe nyttig 🙂

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Du har mange interessante refleksjoner i bloggpostene dine, og det er morsomt å se hvordan du greier å legge en personlig dimensjon til analysene. Du berører også mange viktige spørsmål, om alt fra deling og etikk til hvordan arbeidsprosesser endres. Dette siste spørsmålet er ett av hovedtemaene i vårens kurs «eGovernment» (sos6510 ved NTNU), som du kan se her http://egovernment.wikispaces.com/Home Da vil vi blant annet arbeide med å lære hvordan arbeidsprosesser kan modelleres.
    Bra start på karrieren som blogger 🙂


Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.