Tyveri….eller ikke tyveri?

september 23, 2012, kl. 7:59 pm | Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Tyveri…eller?

«Mamma, vet du at det går an å laste ned filmer fra nettet helt gratis???». Det er sønnen min som da var 10 år som spør. Han er en gutt med økonomisk sans, og er tydelig fornøyd med oppdagelsen sin. Tenke seg, hvorfor i all verden skal vi betale for en dvd, når dette kan lastes ned fra nettet HELT GRATIS!

Et øyeblikk kjenner jeg meg litt usikker på hva jeg skal si. Jeg ser gutten min, glad og fornøyd over sin nye oppdagelse. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å ta fra han gleden. Jeg tenker at kanskje er det greit å piratkopiere filmer, men jeg vet at jeg ikke mener det. Jeg vet at jeg må være en litt kjip mamma,  og jeg tenker over hva jeg skal si.

Tenk deg at jeg er på en klesbutikk, og ser den lekre kjolen. Jeg vet at jeg ikke har råd til den, men jeg bare MÅ ha den…jeg sniker den ned i veska, og lusker meg ut av butikken. Er jeg en tyv da? Svaret er utvilsomt ja. Tenk deg at jeg derimot sitter hjemme i min egen stue og logger meg inn på min egen PC. Der laster jeg ned filmer og musikk gratis gjennom mer eller mindre ulovlige tjenester…Er jeg da en tyv? Her er ikke svaret like innlysende.

Hva er så forskjellen mellom disse to handlingene? Den klare forskjellen er at jeg i første tilfelle faktisk tar en fysisk ting. Dersom jeg derimot ulovlig laster ned en film fra nettet tar jeg en immateriell ting. Konsekvensen av å laste ned en film er at jeg får tilgang til den, men ingen mister noe…

For enkelhetsskyld kaller jeg dem som står bak filmen for filmselskapet. Filmselskapet har brukt store ressurser på å produsere filmen. De har imidlertid ikke brukt ekstra ressurser på å lage akkurat den kopien jeg ville lastet ned. For dem betyr det i utgangspunktet ingen ting om jeg laster ned filmen eller ikke. Argumentasjonen blir forsterket dersom jeg i tillegg slenger på et utsagn om at jeg aldri i verden ville vært villig til å betale for denne filmen uansett…

Nå er jeg en person, og mine handlinger påvirker ikke inntektene til filmindustrien vesentlig. Imidlertid, det er jo helt klart at når mange laster ned filmer ulovlig, så blir det betydelig færre inntekter på filmselskapet. Arne Krokan drøfter dette temaet i sin bok «Den digitale økonomien». Han skriver at selv om distribusjonen av digitalt innhold har blitt svært enkel i vårt digitale samfunn, så har ikke prosessen som har ført frem til det digitale innholdet nødvendigvis blitt enklere. Tematikken drøftes også i Krokans artikkel «den nye forfatter økonomien» i tidsskriftet Prosa. Her dreier det seg bøker, ikke film. Problemstillingen er etter min mening likevel den samme.

Poenget mitt er at dersom mange synes det er ok å laste ned film gratis, vil dette merkes på inntektene. Hvordan skal da filmer finansieres? Vil dette skape en dårligere kvalitet på fremtidens filmer? Vil dette stille økte krav til reduserte kostnader, eller kan filmindustrien finne andre måter å skaffe inntekter på? Hva bør de som selger produkter som enkelt lar seg kopiere gjøre for å opprettholde sine inntektekter? Mulighetene for piratkopiering er der, bør filmindustien spille med eller mot?

Jeg er litt usikker, men inntil videre lar jeg etikken styre mine valg. Så jeg går gjennom argumentasjonsrekka jeg har tenkt sammen med sønnen minn. Gutten nikker og jeg tror han forstår. Jeg tror til og med at han er enig. Jeg puster dypt, og er egentlig litt fornøyd. Å være litt kjip en gang i blant, er vel bare en del av å være mamma?

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.